neděle 21. srpna 2016

Jak se cítí moje taška do školy

Kdysi dávno, asi tak dva roky zpět po proudu času, jsem se narodila dvěma docela hezkým a milým cestovním taškám. Byla jsem šťastná, svobodná, malá taška. Žel bohu, naše městečko Taštíkov bylo napadeno lidmi a celá naše rodina byla prodána do otroctví. Své rodiče jsem naposledy viděla před rokem a půl na stojanech v obchodě s námi, nevinnými taškami, mezi otrokáři známém jako TESCO.
Byli jsme všichni na jedné velké hromadě. Zabalení v igelitových sáčcích jsme jeden na druhého tlačili a mačkali se na prostoru, který byl vhodný možná tak pro polovinu z nás. Byla jsem zhrzená, stísněná, malá taška.
Jenže jednoho dne se všechno mělo změnit a já netušila, jak dobře jsem se v obchodě měla. Přišla rodina otrokářů. Jeden z nich chvíli ohmatával a prohlížel si mého dobrého kamaráda, také školní tašku, s níž jsme si po nocích dlouhé hodiny pvídali. Měla o něco méně kapes než já, zato byla ale praktická a dobře se nosila. Otrokáři to však nevyhovovalo a po chvilce jsem přišla na řadu já. Uchopil mě do rukou. Pak už si nic nepamatuji, jen jak projíždím pokladním pásem, pípnutí, hlas toho, co mě prodával, ale jinak nic. Byla jsem zmatená malá taška.
Probudila jsem se na zemi a měla divný pocit. Posléze mi došlo, že ze mě někdo strhnul igelitový obal. Kdybych měla nohy, v tu chvíli bych utekla. Ale nešlo to.
Naproti mně se zjevil obraz budoucnosti. Děsivý obrázek, o jakých slýcháváte, ale máte pocit, že zrovna vám se to stát nemůže. Ležela tam stará, šedivá taška, plná otrhaných listů, knih, sešitů a propisek. Její ucho bylo utržené a opotřebované tak, že už svrchní vrstva skoro chyběla. Jedno z jejích rameních pout se také utrhlo. Byly na něm vidět staré vlasy a špína. Špínou ostatně oplývala celá. Držadlo na lahev bylo propálené a prosvítalo jím světlo roztrhanou dírou. Tak takhle všichni skončíme? napadlo mě. Cítila jsem se jako nervózní, smutná, depresivní taška.
Veterán naproti promluvil: „Vítám tě,“ jeho hlas byl přinejmenším chraplavý. Nehledě na roztěkanost, se kterou mluvil, „jsi v pokoji Jaroslava Kubína.“ pokračoval, „Já jsem už stará taška, která si zažila svoje a teď jsem se konečně dožila chvíle odpočinku a zaučování mého nástupce.“ Prý se chopím role školní tašky a budu Járovi sloužit do chvíle, než dopadnu jako ona. Vyděsila jsem se.
Pár dní jsme takto ležely vedle sebe, dvě tašky tak rozdílné a zároveň s tak stejným osudem.

Přišel den „D“. Údajně budu nosit plné stohy knih a sešitů, říkala stará taška. Když jsem ale viděla, které všechny, zděsila jsem se. Byla jsem vykulená malá taška. Postupně je do mě všechny narval, naštěstí se vešly, ale dalo mi zabrat, než jsem si na tu tíhu zvykla.
Otrokář mě zvedl, prostrčil ruce ramenními uchy a pustil. Volně jsem visela ve vzduchu, vlastně na člověčích zádech. Ale i přes to to byl jeden z nejúžasnějších okamžiků mého života. Šli jsme spolu do kopce, vstoupili jsme do nějaké budovy, pak mě pověsil na hák a já tak visela, dokud si pro mě opět nepřišel. Byla jsem ohromená a zvědavá malá taška.
Celý den jsme chodili po chodbách a hledali učebny, ve kterých mě zase položil… počkat, nepoložil. Velice drsně mě hodil na zem, jako kdybych neměla žádné city! Jako by mu nezáleželo na bolesti ostatních, mě zkrátka pustil na zem.
Nemám ráda tu bolest. Přichází často. Často mě jen tak hází. Nacpe do mě všemožné věci a hodí mě na podlahu. Přeplněna znalostmi, které já nosím fyzicky a on by měl psychicky, chvíli volně padám a pak mi ostrá a otupující bolest projede všemi zipy. Neskutečný pocit. Nesnáším to, připadám si jako zhrzená, laciná a zbytečná taška.
A nejen to. Několikrát si na mě dokonce i sedl. Vydržet takový ohromný kolos na sobě sedět, to není nic jednoduchého. Mám co dělat, abych nepraskla. Ale jednou mu prasknu a to bude teprve povyku. Nemohu vydržet vše.
Ale pravda je, že i veterán měl nespočet spravovaných míst, uší a tkaniček, které zašívala matka toho netvora, našeho majitele. Ještěže aspoň některý z lidí na nás myslí. Jsem depresivní malá taška se špetkou naděje.

I přes to, že rituály z prvního dne si s sebou oba, já a otrokář, neseme pořád a zažíváme je dennodenně, jsem ráda, že mám někoho, s kým chodím na výlety, leckde se podívám a leccos zažiji. Jsem Jaroslavova rozpolcená, ale přesto citově ustálená, naštvaná, bolestivá, ale i šťastná a zaujatá, malá taška. 

Žádné komentáře:

Okomentovat