neděle 4. prosince 2016

Opilá romance II

Přispěchala jsem domů, jak nejrychleji to šlo. V kolik říkal? V osm. Jsem naprosto nevzrušená, jen mi vrtá hlavou, co mi může chtít. Třeba potřebuje podepsat omluvenky do školy, prolétlo mi hlavou. Nebo pozval všechny ze souboru a já si to jen špatně vykládám. Ano, tak to bude.

Za dvě hodiny se tu má stavit a já jsem už teď utahaná jako fena. Že bych si šla ještě lehnout? Ne, moje vlasy by vypadaly jako po nacistickém kobercovém náletu a musela bych je nejméně další dvě hodiny přemlouvat, aby splaskly. Oči by se mi vypoulily a z váčků pod nimi by se staly obrovské nateklé pytle. Raději spát nepůjdu.

Na stole v kuchyni se na mě šklebí nedočtené „Karibské tajemství“ a otevřená krabička cigaret. Ano, takhle strávím následující dvě hodiny.


Jenže hned jakmile natáhnu první šluk a přečtu první věty, jako by mi vyprchala nálada na čtení. S nervózním pocitem zavírám knihu. Stejně bych si nich nepamatovala. Ze židle u stolu v mé kuchyni je hezky vidět na Vltavu a její levý břeh lemující zástupy mladých párů. Kolik já se toho na tom nábřeží nachodila!

Emanuel mě tam brával často, měl to tam rád. Když jsem byla v divadle nebo se mi nechtělo ven, šel tam sám, kouřil dýmku na lavičce a četl si noviny nebo krmil holubi a kachny. Nesnášel labutě, které neměly rády pach jeho kouře a tak na něj syčely. Ach, jak bylo krásné ho pozorovat přesně z tohohle okna! Seděla jsem tu, připravovala mu večeři a věděla, že pokaždé, když se vrátí domů, bude mile překvapen. I kdybych mu tu večeři udělala každý den, on bude každý den předstírat nečekané nadšení a vlepí mi jednu velkou štípanou.

Jak mě chybí jeho průpovídky. Co ti parchanti v parlamentu zase vymysleli! nebo Metro pořád zdokonalují, ale na slevy pracujícím a každodenně dojíždějícím lidem, to nemají peníze. A jeho nejoblíbenější téma v poslední době byla samozřejmě Blanka. Narvou do toho miliardy a stejně to stojí za hovno. Ještěže se nedožil jejího otevření, pořádně by ho to vytočilo, kdyby slyšel konečný účet.

Zemřel před čtyřmi lety v úterý. Pamatuji si, že to bylo úterý, protože to já jsem chodívala vždycky po divadle nakoupit na roh do jednoty, a pak jsem se teprve vracela domů. Jenže zrovna tohle úterý byla hrozná fronta u kasy a já přišla domů později. Ne později, zkrátka pozdě. Emanuel ležel na zemi a snažil se dosáhnout na mobil, který ležel kus před ním. Záchranáři tu byli během jejich skvostných dvaceti minut s výmluvami, jak je Praha zasekaná. Jeli jsme společně do nemocnice a já moc dobře věděla, co se Emanuelovi honilo hlavou. Idioti ignorantský, nemohli přijet dřív?! V nemocnici ke mně přišel doktor, a prohlásil verdikt. Mozková příhoda. Sdělil mi taky, že kdyby se mu dostalo hospitalizace o několik minut dříve, možná by svůj boj neprohrál. Kdyby to nebylo úterý, možná by dál žil. Nesnáším úterky.

Teď tu sedím sama, koukám na prázdné nábřeží s osiřelými kachnami a holuby a na parapetu okna na mě kouká denní tisk z onoho osudného dne. Kousek před ním leží zase noviny ze dneška. Na obou stojí stejné slovo: úterý.

Stárnoucí, ovdovělá herečka tu sedí, kouří si své Malborky a čeká na vytažení z propasti jejího stereotypu. Třeba mi to Petr dovede poskytnout, kdo ví? Ale jak o mě vůbec může mít nějaký zájem? Hanko, podívej se na sebe, jsi stará, ošklivá a nepříjemná. Poslední mužskej, kterýmu ses líbila, byl tvůj manžel. Ten chlapec má jiný zájem.

Jenže, co když ne? Co když přece jenom chce…

Bože. Samota mi asi vlezla na mozek. Jak by o čtyřicet let mladší kluk mohl mít takové plány? Tak je to vždycky, když se něco má stát a já nad tím přemýšlím příliš dlouho. Napadají mě takové absurdity. Zčásti je to mnou, zčásti mou samotou a zčásti Agathou. To ona mi do mozku vkládá nejpodivnější sny a vize, kterých bych se bez ní ani nedotkla. Celé to její psaní, všechna její díla a příběhy jsou obetkány nesčetnými mystérii a fantaskními představami. Smiř se, Hanko, s tím, že patříš do starého železa. Nepřijede žádný princ na plavém koni v lesklé zbroji a nespasí tě z otěží stáří. Ne, proti natahujícím se cárám kůže, vráskám ani kynoucím bokům nelze nic dělat. Pomalu, ale jistě se tvé tělo připravuje na důchod, tak je to. Přestaň fantazírovat.

Vždyť ten chlapec by mohl být tvým vnoučetem. Dítětem Jany nebo Adama. No co, Adamovy děti jsou asi dvacetileté. Staršímu Alexovi je osmnáct, prostřední Kláře je patnáct a nejmladšímu Honzíkovi je třináct, takže je to skoro tahle kategorie. Vnouče, Hanko, slyšíš? Vnouče!

To by bylo přinejmenším úsměvné, kdyby Petr chodil do třídy s někým z nich. Už to vidím! Kam jdeš, babi? a já na to: Na rande. a oni: A s kým? a já: S vaším spolužákem. Myslím, že by je ranil infarkt dřív než mě.

Jana za mnou chodí každý týden, Adam dvakrát do měsíce, a někdy se s ním dobelhají i jeho tři dařbujáni. Až jim budu vyprávět, co všechno se mi míhalo hlavou, když jsem měla jít na své vysněné rande! To bude smíchu. A až jim vysvětlím, že to žádné rande nebylo.


Zatímco tu vzpomínám, čas plyne. Musím se ještě připravit. Sprcha, učesat řídnoucí kadeře, namalovat na obličej ksicht, jak říkávala maminka, obléknout se a čekat, až zazvoní. Nemůžu se dočkat, až zjistím, co měl ten kluk v plánu.

Žádné komentáře:

Okomentovat