Povinná školní práce mě dovedla k četbě o Divadle Husa na provázku. Rád bych vám o něm něco sdělil.
Ač nejsem zastáncem experimentálního, tedy absolutně nedějového a takřka nepochopitelného divadla, velice mě Provázek zaujal.
Divadlo začalo existovat na popud Bořivoje Srby v roce 1967 a od té doby se jen zvedá. Prošlo si velkým množstvím zlých a nejistých sezón, muselo překlenout nejednu překážku a spousta významných spolupracovníků byla perzekvována totalitním režimem. I přes to všechno Provázek existuje letos již padesát let bez přerušení.
A že jste nikdy neslyšeli o Divadle Husa na provázku? Jistě vám něco řeknou jména jako Bolek Polívka, jenž se významně na divadle podílel až do devadesátých let, Mirek Donutil, jenž v něm hrál a často na něj vzpomíná, a nebo Iva Bittová, Dagmar Havlová a Alena Ambrová, které v něm debutovaly. Za zmínku stojí i Eva Tálská, mezi divadelníky význačná ikona, v širé veřejnosti prakticky neznámá režisérka a dramatička, která stála u zrodu této experimentální scény.
Nejvýznačnější z jejich děl jsou Balada pro banditu nebo třeba Commedia dell'arte, obě (ale to jen mezi námi piráty) dostupné na YouTube.com.
Vzpomeňme alespoň někdy na zdravý zápal a těžkou práci našich umělců, vědců, sportovců... Ač to mnozí z vás nevědí, Divadlo Husa na Provázku si vysloužilo mnoho zahraničních cen a oslavilo nejeden mezinárodní úspěch. Ač Česku aktuálně vládne idiot, máme na co být pyšní.
Zdroj obrázku jsou oficiální webové stránky výše zmíněného divadla.
Zdroj obrázku jsou oficiální webové stránky výše zmíněného divadla.
Žádné komentáře:
Okomentovat