sobota 30. července 2016

O dýni a rockovém festivalu

Na začátku prázdnin se v Holýšově u Plzně konala velice významná kulturní akce, jež se jistě svými drobnými chapadly dotkla nejednoho kraje České republiky a přilákala několik tisíc kulturně založených a spořádaných lidí milujících dobrou hudbu a příjemně poklidné klima. Jestli jste hádali, že mluvím o rockovém festivalu Pekelný ostrov, pak jste uhádli.

Jakožto milovník harmonie, lásky, míru a melodie tónů vážné hudby jsem se tam samozřejmě musel ukázat. Člověk s takovou oblibou být ve vybrané společnosti metalových fanoušků, opilců a jiných podobných existencí to nemůže propást.
Festival se blížil a já si pomalu začal uvědomovat, že taková naditá akce strávená se skvělými přáteli si zaslouží obohatit o nějaké unikum. Chce to jakéhosi patrona, vlajkovou loď našich zážitků, štítek, kterým polepíme album vzpomínek. V obchodě, kde jsem nakupoval svačinu těsně před cestou, se onen tajemný fantom náhle vynořil. Máslová dýně. Mezi ostatními druhy ovoce a zeleniny na mne béžovooranžová protáhlá věc mířila svým pohledem bez očí a jako by volala: „Budu ikonou, již hledáš.“
Náš budoucí přítel mě stál třicet osm Korun českých a devadesát haléřů. Deset haléřů mi ovšem dáma u přepážky vrátit nechtěla, s čímž jsem se musel smířit a jít dál. Dýně byla má, nesl jsem ji hrdě a majetnicky – nikdo by mi mé rozhodnutí v tu chvíli nezpochybnil.
Lihový fix jí napomohl k vzezření skutečné chápající bytosti, tedy tvora, v jakého jsem se rozhodl ji na pár dní proměnit. Namaloval jsem jí příjemný a usměvavý obličej. Dal jsem jí jméno „Hamletův otec“, jehož smysl vám prozrazovat nebudu. Brzy jsme si padli do oka. Tykev s nakresleným obličejem se stala cílovým objektem ukazováčků malých dětí a dospělí se na mě podivně tvářili, což jsem přecházel s úsměvem na rtech. Chodil jsem po česko-ruské metropoli, Karlových Varech, s namalovanou máslovou dýní a nestyděl jsem se za to.
Má cesta do Mariánských Lázní a potažmo Holýšova probíhala přesně tak, jak jsem předpokládal. Vedle sedadla, na němž seděl Hamletův otec, si nikdo sedat nechtěl a jedna slečna si nás dva i vyfotografovala. Na tom by nebylo nic tak strašně zvláštního, podivné však bylo, že po mém béžovém společníkovi nikdo nechtěl jízdenku. Průvodčí kolem něj prošel, jako kdyby si ho nevšiml a jeho jízdní doklad nepostrádal. I to jsem ale překousl.
Tykev mé dvě kamarádky, milovnice tiché a melodické hudby, s nimiž jsem měl v plánu Pekelný ostrov trávit, ocenily jako dobrý doplněk a skvělého kamaráda. Hlídal nám stan, doprovázel nás na různých obchůzkách a získal i čestnou díru v ústech, do níž jsme vkládali cigarety, aby si užil trochu nikotinového opojení. Tykev stojící před stanem se zapálenou cigaretou a s úsměvem na namalovaných rtech působila nebývale umělecky.
Jenomže záhy přišel onen problém, o němž vás chci zpravit. Hamletův otec nepotřeboval do vlaku jízdenku, neměl vlastní spacák ani neuměl chodit – ale z nějakého důvodu potřeboval vstupenku do areálu.
Když jsem procházel vstupní bránou, odevzdal svůj tiket a získal na oplátku stylový náramek, můj tykvovitý přítel se zdál slečně od organizace podezřelý. Měla za úkol lidi zprošťovat čehokoliv, co by mohlo být nebezpečné, a zdálo se, že jí její práce dělá radost, že má příjemný pocit z toho, když může dokázat svou nadřazenost. Jistá dávka arogance rozhodně z jejího vzezření a vystupování čišela, proto jsem už zprvu přistupoval odměřeně.
„Ehm,“ řekla nejapně, „co je to?“
„To je, milá slečno,“ začal jsem bezstarostně, „kultivar tykve obecné – dýně máslová. Jmenuje se Hamletův otec.“
„Ale,“ pokračovala ta neotřesitelně hloupá ženská, „to si tam vzít nemůžete, to se nesmí. Vyhoďte ji.“
Nedokážu ani slovy popsat, jak mě vytočila. Kdo tohle kdy viděl? Jen tak mi říci, že mám vyhodit přítele do odpadkového koše?!
„Milá slečno!“ zvýšil jsem hlas, „Tohle je náš patron a zaslouží si na ten koncert jít už jen proto, že je to mediální hvězda.“
Jenomže ta nervy drásající přitroublá blbka nepřestala. „Dýně na festival nesmí!“ a jakmile zvýšila hlas ona, přišel velký chlap, co stál opodál a zeptal se, zda je problém. Zdálo se, že její nezávislost a přirozená ženská síla platí jen do té chvíle, dokud někdo nepřijde na rockový koncert s dýní.
Shledal jsem, že nemá smysl se dohadovat a z úst mi vyšlo: „Tykev je problém,“, schoval jsem Hamletova otce do tašky, otočil se a v doprovodu svalovce se uráčil opustit vstupní bránu.
Chudák dýně musela strávit celý den a noc ve stanu.
Následujícího rána jí přibyla čelenka z pásky „zákaz vstupu“ a podpis mých dvou kamarádek.

Druhý den, jenž stál ve věci koncertů skutečně za to, už mi bylo dost nepříjemné nechávat Hamletova otce samotného. Přišel jsem do stanu a uviděl jeho smutnou tvář, jak se válí na spacáku a div osaměním nepláče. Bez okolků jsem ho strčil do brašny a prošel svérázně vstupní branou. Nikdo mne neprohledával, slečna totiž odběhla na toaletu a zdálo se, že kontroly ustaly. Prošel jsem do areálu s dýní!
Ať to byli Horkýže Slíže, Tři sestry nebo Harlej, tedy kapely vyznávající pouze vážnou hudbu a folk, Hamletův otec si je velmi užil a z výšky našich natažených dlaní, jež ho držely, viděl asi ze všech nejlépe.

Asi mohu jednoznačně říct, že Hamletův otec má za sebou více zážitků než všechny ostatní máslové dýně.

Žádné komentáře:

Okomentovat