(Zdroj YouTube)
V úterý 2. 8. se na
internetu objevil protestsong prakticky neznámé české zpěvačky Olivie Žižkové (viz výše).
Letem vám ho přiblížím.
Je zde zachycena především zpěvačka
v moderním stylu – ve studiu před mikrofonem a se sluchátky na uších. Brzy
díky textu zjišťujeme opravdové téma skladby – protiuprchlická nálada, snaha o
„otevření očí“ evropské společnosti, dramatizace aktuálního dění.
(Zdroj YouTube)
Krátké záběry
ze studia jsou střídány zajímavými snímky zachycujícími samotnou autorku a
jejího přítele, jak jdou na procházku s připravenými revolvery a pateticky
se tisknou jeden k druhému u vlaku nebo v metru.
(Zdroj YouTube)
Do toho se v souvislosti s textem klip prolíná s televizními reportážemi o uprchlících, arabských nepokojích nebo třeba záběrem na Angelu Merkel, o níž je mimoběhem v textu také řeč.
Jednoduchost textu (viz níže) je velmi
nepříjemná a z celé skladby dělá jen „výtvor na úrovni nevyzrálé a emočně
nestabilní středoškolačky“. Nevyváženost rytmu, nedokonalé rýmy a absence
rovnováhy slabik tomu také nepomůžou. Pejorativní výrazy by bývaly měly svůj
smysl ve chvíli, kdybychom znali interpretku i z jiného úhlu, jako osobu,
která se běžně vyjadřuje jinak. My ovšem známe jen několik jejích
„nejslavnějších“ děl a většina z nich se pohybuje na hraně vulgarity
zrovna jako „Evropo dýchej!“. Zásadních chyb je v textu několik, nejvíce do očí bije verš Pojďme to zvrátit, ta zvěř se musí vrátit, jenž naprosto postrádá jakoukoliv známku taktu. Raději se ani příliš nepozastavím nad tím, že po
dobu celé písničky měla zpěvačka oči přilepené na podpůrném textu.
Hlas autorky je příjemný, zato
ale celá koncepce hudby vzhledem k tématu nevkusná. Popový doprovod
veselého charakteru příliš nekoresponduje se závažností témata a ani
nepodtrhuje zpěvaččin záměr.
Ve snech mě tíží, že k nám se průser blíží
Když pustím zprávy, a nemám to fakt z trávy
Mám z toho depky, radši snad holý lebky
A číra barevný, než hábity černý
Jak k tomu došlo, že už jich tolik prošlo
Z krásný Paříže jsou v dálce vidět kříže
Pojďme to zvrátit, ta zvěř se musí vrátit
Díky Merkelový, ta ukázala sví
Evropo dýchej, do budoucna se dívej
Nenech se mlátit, demokracii vrátit!
Však máme sílu a každý v sobě víru
Vždyť nemůžem se smát a klidní usínat
Evropo braň se, nenech do sebe střílet
Mají za úkol jít na krvavý výlet
Už se nám nechce být jenom pouhé ovce
Na porážku chtít, dobrovolně jít
Brusel, Nis, Mnichov, duší je plný Krchov
K nám se to blíží, Bůh na to smutně shlíží
Bruselský kecy, ty vůbec nejsou k věci
Obětují nás, hlavně sobě nakrást
Není čas čekat, proč stále se jich lekat
Islámské burky, Džihád tahá za šňůrky
Invaze sílí, je třeba nabrat síly
My budem muset vstát, začít se tvrdě prát
Evropo dýchej, do budoucna se dívej
Nenech se mlátit, demokracii vrátit!
Však máme sílu a každý v sobě víru
Vždyť nemůžem se smát a klidní usínat
Evropo braň se, nenech do sebe střílet
Mají za úkol jít na krvavý výlet
Už se nám nechce být jenom pouhé ovce
Na porážku chtít, dobrovolně jít
Mešity
Korán
Alláh
Právo Šaría
Z toho nás až mrazí...
To prosím ne!
Evropo braň se, hrdou a tvrdou staň se
Nenech se mlátit, demokracii vrátit!
Však máme sílu a každý v sobě víru
Vždyť nemůžem se smát a klidní usínat
Evropo braň se, nenech do sebe střílet
Mají za úkol jít na krvavý výlet
Už se nám nechce být jenom pouhé ovce
Na porážku chtít, dobrovolně jít
Evropo dýchej!
Dívej!
Mlátit!
Vrátit!
Sílu!
Víru!
Vždyť nemůžem se smát a klidní usínat
Evropo dýchej!
A nyní něco k ideologii
skladby.
Pojďme si narovinu říct, že nálady dmýchající
se v Evropě většinou nejsou kladné. Zvláště jedná-li se o uprchlíky, lidé
nešetří radikálními postoji a bylo by hloupé si myslet, že u umělců to bude
jinak. Již po staletí umělci vyjadřovali své subjektivní názory, dnes to mohou
využít k sebepropagaci, podobně jako paní Žižková.
Je totiž naprosto evidentní, že
nehezká, nepříliš talentovaná a skoro neznámá zpěvačka získala díky uprchlické
krizi prostor pro „přihřátí polévky“ a nazpívala přesně to, co lidé chtějí
slyšet. Za dva dny její video vidělo přes šedesát tisíc lidí a počty stoupají
každou hodinou. Již vyšlo několik recenzí, odezev, posudků a odpovědí znalců.
Přiznejme si, že záměr zvýšení publicity se nemíjel účinkem.
Takže se dozvídáme, že autorka
nesouhlasí s politickým děním ohledně migrantů z muslimských zemí a
to především proto, že se obává jisté kulturní transformace ve prospěch nově
příchozích etnických skupin. Její obavy jsou opodstatněné a rozumné, jen
vyjádřené naprosto nevhodným způsobem, nehledě na to, že nám pomocí krátkých
střihů dává najevo, že je potřeba se bránit militantním způsobem. Tedy dost
nevybraným taktem nám říká v podstatě toto: „Běžte se bránit všemi možnými způsoby, raději je vystřílejte, než aby
sem lezli!“.
Naproti tomu jisté části textu
jsou relativně ctnostné a vybízejí opravdu k činům, jež bychom měli
všichni zvážit. Evropo dýchej, do
budoucna se dívej… Máme sílu a každý v sobě víru…, jejich postavení
v kontextu je ale žalostné.
Celý text písničky, viz výše, je
trapně patetický, vybízí k nenávisti a nepokojům a útočí na pozoronost právě
té skupině občanů, která je vlivem jednoduššího přemýšlení nedůtklivější a
řekněme „hloupě extrémistická“. Právě vlivem toho, že je písnička prvoplánová a
není to žádný literární zázrak, se stává terčem kritiky vzdělaných lidí, kteří
nad poselstvím, které má nést, ani nepřemýšlejí.
(Zdroj DVTV)
Nemilosrdný Jarda Konáš (výše), abych se
k němu vyjádřil jeho výrazivem: publicistický kat hudební scény, roztepal Žižkové Evropo
dýchej! v rozhovoru pro DVTV svým vybraným způsobem a šmahem odsoudil vše,
co nám paní Žižková chtěla předat.
Nehodlám se hádat za pravdu ani
jednoho z nich. Připomenu, že na
každém šprochu je pravdu trochu a že moudrý člověk se nejdříve pořádně
podívá, než něco smete ze stolu. I v takovém (cituji J. K.) „konspiračním
bahně“ jako je Evropo, dýchej! si rozumný člověk nalezne kousek pravdy, není-li
zatvrzelý odpůrce čehokoliv, co by se mohlo dotknout humanitního postoje
budovaného nejedním evropským politikem. Pojďme
se na otázku migrační krize vesele usmívat a beze studu potápět ty, co se jim
úsměv na rtech zkřiví.
Pan Konáš prohlásil něco ve
smyslu: „velká vlna odstartovaná Ortelem, v níž pokračují jen figurky“,
čímž se dopustil té chyby, že uznal fakt, že Ortelův způsob vyjádření názoru na
toto téma se na své úrovni nedá srovnávat s žádným z ostatních. Chtěl tím říct, že Ortel se vyjádřil na úrovni? Pak by ovšem zapíral video-pamflet na Ortela z loňského září.
Takže - pane Konáši, začněte být profesionálnější.
Na závěr trochu subjektivity.
Nesouhlasím s Olivií Žižkovou a písnička se mi nelíbí. Je pravda, že jsem
euroskeptik, odpůrce masové imigrace z arabských zemí a xenofobní rasista,
ale rozhodně bych se snažil dát svým názorům a jejich interpretaci hlavu a patu
a vyjadřovat je ušlechtilejším způsobem, než výše zmíněná žena.
A jaký názor máte vy? Piště do
komentářů!
Jaroslav Konáš o Evropo dýchej! pro DVTV: http://video.aktualne.cz/dvtv/protiuprchlicky-hit-hloupoucke-konspiracni-bahno-pozitivni-o/r~30760c505a2911e69966002590604f2e/
Stream Hudební Masakry: https://www.stream.cz/porady/hudebni-masakry
Žádné komentáře:
Okomentovat