středa 3. srpna 2016

Hodný sluha, zlý pán - aneb já a můj mobilní telefon

   Uvažovali jste někdy, jestli je Váš mobilní telefon skutečně tak užitečný, jak propagují výrobci, nebo jestli nám skutečně poškozuje mozek, jak tvrdí psychologové? Já se nad tím zamýšlela nedávno – nu, posuďte sami:
   Když jsem uvažovala o záporech, napadla mě ihned myšlenka – je to žrout času. Vždyť to znáte, říkáte si „jenom se kouknu na pět minut na internet“ a ejhle, ona uběhla už půl hodina (v tom lepším případě). Moje osobní zkušenost ale ukazuje spíše na hodinu až dvě, záleží na tom, jak moc velký ruch je kolem.
   Další nevýhodou je lenost – místo abych si zašla do knihovny a našla si nějaký hezký článek v encyklopedii, potřebný k úkolu, jen otevřu internet, najdu si Google nebo Wikipedii a otrocky opíšu první odstavec a jsem sama se sebou spokojená. Ano, je to daleko snazší, ale k čemu si budu namáhat mozek, když to stejně nevyužiju? Radši si otevřu nějakou hru a strávím u ní další hodinku, mezitím si budu psát s kamarády o kravinách, stejně jako každý jiný den. Je to skvělý – nemusím nic dělat, můžu se válet doma a přitom být s lidmi, které mám ráda. Ale stojí mi to za to?
   Jako menší jsem pořád běhala s ostatními dětmi venku. Teď chodím taky ven, ale už míň – trávím čím dál tím víc času s mým mobilem. Vždyť sem pomocí něj spojena s daleko více osobami najednou! To je přeci úžasné, ne? Je pravda, že když už jsem někde ve městě s partou přátel, tak se vždy najde okamžik, kdy všichni mlčíme a koukáme na své displeje. Ale to je normální, tak proč to řešit…
   Když se na to ale podívám z lékařského hlediska, tak je to strašné: s přibývající oblibou mobilů bohužel stoupá i počet fobií a depresí. Kdo z vás někdy nepanikařil, když mu svítila ikonka „5 % baterie“ nebo když mu operátor nahlásil posledních několik megabajt dat. Upřímně – poslední dobou je to jedna z mých nočních můr. Vždyť bych byla totální outsider, kdybych neměla svůj „chytrý telefon“ s milionem zbytečných aplikací, s kontakty plnými lidí, kterým nepíšu, a s galerií přeplněnou fotografiemi, které nikdy nikdo nevytiskne. K čemu taky, když mám svůj mobil.

   Ano, mobil je skvělá věc, ale je mnoho situací, kdy bych byla bez něj možná šťastnější. Jenže to nejde – už jsem se na něm stala příliš závislou.

Žádné komentáře:

Okomentovat