středa 17. srpna 2016

James Dashner: Labyrint (trilogie)

Knihy z trilogie Labyrint amerického spisovatele Jamese Dashnera otevírají, jako mnohá současná díla pro mládež, téma rozvráceného a zničeného světa budoucnosti opředeného mystérii a plného bojů o přežití, v nichž mají hlavní roli náctiletí hrdinové. V nejznámějších takovýchto dílech jsou ony zásadní postavy zázračně schopné překonat nesmírně těžké obtíže, které jim zdrcující postapokalyptická budoucnost přináší, často jimi bývají dívky a smrt se dotkne leda vedlejších postav. Příběhy jsou většinou konstruovány společně s osnovou obsahující romantický příběh. 
Vzhledem k době, v níž žijeme, k době plné globalizace, přelomových změn a rychlého vývoje je pochopitelné, kde se ona témata zobrazující budoucnost lidstva spějící k diktaturám či apokalypsám berou. Na druhou stranu je faktem, že je těmito tématy dle mého knižní trh již přesycen. Je však dobře, pokud autoři píší o tom, co aktuálně cítí, je naprosto běžné, že snad někdy i nevědomky sdílejí velmi podobná témata. 

Ale možná je dobře přejít k zásadnějším obměnám. James Dashner, jakožto autor trilogie Labyrint, se o to pokusil a rozhodně nejde říci, že by pohořel. 

Série knih byla označena americkým deníkem The New York Times za bestseller pro děti (děti?!) a její díly jsou postupně převáděny na filmové plátno. První díl byl uveden v roce 2014, druhý o rok později, tedy loni. 

První kniha, Labyrint: Útěk, popisuje osudy chlapců, kteří díky naprosté retrográdní amnézii nevědí, jaký život dříve žili, avšak nyní sdílejí společný prostor k žití na prostranství obehnaném obřími zdmi labyrintu, v němž číhá leda tak smrt. Cestu ven se zatím najít nepodařilo. Postupně rostoucí počet chlapců ukončí svým příjezdem dívka Teresa, jež je jasně označena za poslední přírůstek skupiny. Hlavním hrdinou je mladý muž, který dorazil před ní - Thomas. Ten, jakožto onen klasický hrdina současné sci-fi literatury pro teenagery, pochopitelně začne postupně odhalovat tajemství labyrintu, aby skupinu odvedl do další zkoušky v díle Spáleniště: Zkouška, kde se ocitnou na jiném místě, ale boj o jejich životy pokračuje dál. Rozuzlení celé situace, v níž se zpočátku zmatení obyvatelé labyrintu ocitli, nadchází v díle posledním, v knize Vražedná léčba


Rozdílem mezi podobnými knižními tituly a touto trilogií tkví v reálnějším průběhu situací, byť je to, jak se dále zmíním, přeci jen dost diskutabilní. Postavy zde vystupující nejsou žádní "supermani", stejně tak jimi nejsou ani Thomas a Teresa, jakožto hlavní aktéři příběhu. Smrt si přijde pro mnoho z jejich blízkých a to často nevybíravým a brutálním způsobem. Autor nenechá čtenáře chladným, ať už oněmi smrtmi, či čím dál tím více svižnějším a akčnějším průběhem vyprávění. Dashner se naštěstí neuchýlil k šílené jízdě skrze dějové popisy, situace jsou akční skutečně svým obsahem, to, co se v příběhu děje, vás nutí číst dál a dál. Charaktery jsou různorodé, reakce na stresové situace jsou víceméně věrohodné a postupně rostoucí odolnost Thomase vůči nim působí skutečně. Děj a svět knih je dost komplikovaný a někdy je těžší se ve všem zorientovat, což sice není přímo na škodu, ale někdy by to chtělo trochu více objasnit, co a jak. 

Problémem je nejspíše ona snaha autora vyhnout se klišé v podobě láskyplných nitek vyprávění. Ne, že by zde nedocházelo k žádnému párování, ale postavy působí kvůli mizivému množství romantiky a nulové přítomnosti sexuálních scén až nereálně chladně a v tomto ohledu bez citů. Ano, situace, ve které se všichni nacházejí, nenahrává nějakému zamilovanému štěbetání, ale neumím si představit, že by velká skupina chlapců zavřených na jednom místě po mnoho a mnoho týdnů reagovala na příjezd dívky tak netečně, jak tomu v prvním díle je. Musím ovšem zase vyzdvihnout to, že se autor soustředil na něco odlišného a nešlo mu o někdy až lacině a zbytečně působící lechtivější a sladké pasáže. Dále mi nebylo příjemné po zavření poslední knihy to, že autor nedotáhl leccos do konce a nechává čtenáře v nevědomosti. Možná to ale patří k většímu a lepšímu se vcítění do aktérů příběhu, což by smysl pak mělo. 

Celkově hodnotím trilogii kladně, velmi se mi líbí, že je odlišnější od jiných podobných titulů. Doufám, že se podobným směrem vydají i další autoři literatury pro mladé čtenáře. 


DASHNER, James. Labyrint. Přeložil Petr KOTRLE. V Praze: Euromedia, 2014. Yoli. ISBN 978-80-87543-20-7.

DASHNER, James. Labyrint. V Praze: Euromedia, 2014. Yoli. ISBN 978-80-87543-32-0.
DASHNER, James. Labyrint. Přeložil Petr KOTRLE. Praha: Euromedia, 2015. Yoli. ISBN 978-80-87543-61-0.

Žádné komentáře:

Okomentovat