Recenze na knihu významného současného japonského
spisovatele Haruki Murakamiho se na tomto blogu objevuje podruhé, poprvé jsem se zaměřil na dvoudílný román 1Q84,
nyní, v této recenzi, projdu svůj náhled a názor na román výrazně odlišný
– Norské dřevo.
Právě tato kniha přinesla po svém vydání v USA
Murakamimu mnoho zahraničních fanoušků, zároveň v Japonsku překonala
rekordy v prodeji. Jistě k tomu přispěl fakt, že Murakamiho knihy
obsahují japonské reálie, které jsou ovšem přenositelné do jiných kultur. Také
jde o jedinou Murakamiho knihu, která byla kdy zfilmována, a to v japonském snímku z roku 2010.
Dle mého názoru tkví Murakamiho výjimečnost v jeho schopnosti
vyjádřit skrze slova takové pocity a emoce, které nám běžně přijdou jako slovy
nevysvětlitelné a nepopsatelné. Murakami to však dokáže, někdy k této výjimečnosti
přidává i fantaskní prvky, což činí některého jeho knihy, i kvůli jisté
symboličnosti, občas těžko srozumitelné.
Norské dřevo je
kniha v lecčem odlišná od ostatní Murakamiho tvorby. Na rozdíl od fantaskního
a nesmírně rozsáhlého, monumentálního příběhu v románu 1Q84, stejně tak odlišně od vyhroceně fatalistického a nepříjemně
existenciálního Kafky na pobřeží je Norské dřevo jednoduše příběhem ze
života. Nenabízí vyšinutí dějové linie z roviny reality, není extrémní, ať
se to týká popisů násilí či sexu, jednoduše otevírá svět obyčejného
vysokoškoláka, který se musí vyrovnat se svým životem.
Co je pro Murakamiho přeci jen typické však v Norském dřevu rozhodně nalezneme i tak.
Hlavní hrdina, student dramatu Tóru Watanabe, splňuje onen charakter hlavní
chlapecké postavy, jaké Murakami ve svých dílech využívá. Takoví chlapci,
případně muži jsou stíháni buď jistým traumatem, který v podobě stínu
zadupává jejich život do prachu stereotypu a nijakosti, nebo jsou z nepopsaných
důvodů již takoví. V Norském dřevu,
stejně tak i v románu Bezbarvý
Cukuru Tanizaki a jeho léta putování, je hlavní postava případem prvním.
Tóru se nikdy plně nevyrovnal se smrtí jeho velmi blízkého kamaráda, jehož
přítelkyně Naoko a on byli pro Tórua skutečnými přáteli. Tóru se plahočí
životem, kolem něho se míhají události studentských nepokojů a zabředává,
stejně jako jeho vrstevníci na koleji, kde bydlí, do stereotypu zapocených, nevětraných
a neuklizených pokojů a životů. Jediným rozptýlením bývají povyražení
s velmi sebevědomým a až arogantním kamarádem Watanabem, kdy si oba sem
tam najdou slečnu na jednu noc.
Obecně se dá říci, že právě ženy jsou ty, kdo vstupují
Tóruovi do života jako naopak zajímavé charaktery, které se samy sice potýkají
se svými problémy, ale našly možnost, jak se s nimi vypořádat. Je však
pravda, že jen těžko se dají označit za šťastné, avšak – žijí.
To Tóru ne, ale miluje Naoko, a právě to se stává
středobodem a nadějí jeho života. Naoko se mu však vzdálí a Tóru je odsouzen
k čekání. Najdou společné štěstí? To nechám jako překvapení pro každého,
kdo se rozhodne si knihu přečíst.
Norské dřevo
nenabízí únik z reality jako 1Q84,
nenabízí skoro detektivní příběh jako Bezbarvý
Cukuru Tanizaki a jeho léta putování, není to kniha o hrůze lidského osudu
jako Kafka na pobřeží. Není to
klasický Murakami, nabízí však hluboce lidský příběh, plný lásky, který bohatě
stačí k tomu, aby bylo Norské dřevo
kvalitní, čtivou a přínosnou knihou. Myslím, že pro ty, kdo neznají Murakamiho
knihy, ale chtějí se do jeho světa postupně ponořit, Norské dřevo je dobrým výběrem.
MURAKAMI, Haruki. Norské dřevo. Vyd. 3. V Praze: Odeon, 2009. Světová knihovna. ISBN 978-80-207-1302-5.
zdroj obrázku: https://im9.cz/iR/importprodukt-orig/0aa/0aa348e3f280233e132a8e974129abb2.jpg
MURAKAMI, Haruki. Norské dřevo. Vyd. 3. V Praze: Odeon, 2009. Světová knihovna. ISBN 978-80-207-1302-5.
zdroj obrázku: https://im9.cz/iR/importprodukt-orig/0aa/0aa348e3f280233e132a8e974129abb2.jpg
Žádné komentáře:
Okomentovat