Je to dva a půl roku, kdy jsem
přišel na střední školu, a musím říct, že již od raného počátku jsem si začal
všímat nespokojenosti středoškolských učitelů. Někteří jen znuděně vykládají
nezajímavé fakty, jiní otevřeně přiznají, že do školy chodí neradi.
Kde je problém? Mnozí pedagogové
jako problém vnímají letargické a líné studenty neochotné vstřebávat takové množství
informací, jaké po nich chce školní vzdělávací program. Z mojí perspektivy
žáka velice ochotného zastávat se svých spolužáků bohužel musím konstatovat –
je tomu tak.
Adolescenti napadení dobovou
chorobou přikládání přílišné důležitosti přístupu k možnostem získávání
informací, jako je Google a Wikipedie, zapomínají, že je velmi potřeba mozek cvičit
a že data v něm uložená budou dříve nebo později užitečná. Je to tak,
dřívější nejobsáhlejší a nejrychlejší médium na získávání informací, knihy,
zapadají prachem a jsou zcela vykořistěny internetem, který nám, mladým lidem,
umožňuje získat jakoukoliv znalost během vteřiny. V důsledku toho vzniká myšlenkový
vývoj směřující k přesvědčení, že učit se je nedůležité.
Mladí lidé u písemných a
ústních zkoušení předvádějí čím dál horší výkony a kantor, jenž se sám přijímá
jako prostředníka mezi znalostmi a studenty, si to klade za vinu. Proto
postupně snižuje laťku a společnost jeho svěřenců zjišťuje, že si lze učitele „vychovat“.
Ti, kteří tlaku studentů odolají
a zůstanou lpět na vysokých standardech, se pak setkávají s nepříznivými ohlasy
stran rodičů. Nakonec jsou kvůli různým cestám rodičovské nespokojenosti nuceni
i vedením školy ke snížení požadavků a učí čím dál méně.
Tlak, jenž doléhá na kantora, je
neúnosný. Pramení u studentů, ale nachází si cesty i přes rodiče, ředitele a
nakonec i politiku. Učitelé jsou jako malé strojky zasazené v ozubených kolech
obrovských rozměrů, jimž nemohou vzdorovat. Psychicky je jejich práce drtí. Ale…
… možná že právě přístup kantora
ke studentům je pravým pramenem nespokojenosti se školstvím. Studenti a jejich
nálady se vyvíjejí přirozenou cestou, jen kantor jim nedokáže čelit.
Lenost studentů je logická.
Máme-li špatné sociální vzory, je logický i nulový stav naší touhy po vzdělání.
Právě ti, jež nás učí, mají být oněmi ikonami, jejichž výchovu bychom měli
chápat jako motivující. Nemotivovaný člověk ale sám nedokáže motivovat jiné.
V učitelské sféře se začíná
velmi projevovat fenomén despektu vůči školskému systému, vůči vynucenému stylu
výuky, a nakonec i vůči studentům. Nelze jako autoritu vnímat ty, kteří k nám
nechovají respekt. A proto se chováme tak, jak se chováme.
V každém případě je nasnadě
si říci, že my jsme studenti. Morální vady jsou u nás opodstatnitelné a nejsou
výhradně naší vinou. Řečeno s nadsázkou – my se můžeme chovat, jak chceme.
Od toho máme vysokoškolsky vzdělané, aprobované a diplomované učitele, aby nás
směrovali a aby případné nedostatky vyřešili. Jsme ovce pod jejich vedením, a
ovce se bez proutku pasáka snadno utrhnou ze stáda a poběží vlastní cestou.
Zničení učitelé, na které záporně
doléhá vskutku špatný systém, dnes nejsou ojedinělí. Mají velkou moc postavit
se za svá práva. Jen musejí učinit to, k čemu nás rádi vybízejí. Semknout
se, organizovat se, projevit svůj názor. A vůči studentům – vzít proutek do
ruky a hnát nás správným směrem.
Žádné komentáře:
Okomentovat